THE PRIVATE EYE: THE PUBLIC EAR is een installatie van kunstenaar Bernardo Zanotta. In het werk vervlechten de verhalen van karakters uit het toneelstuk ‘Equus’ van Peter Shaffer uit 1973 zich met de persoonlijke ervaringen van Friese deelnemers uit de queer gemeenschap, die stukken uit het toneelstuk voorlezen. THE PRIVATE EYE: THE PUBLIC EAR gaat over verhullen of juist opbiechten, en hoe het delen van het persoonlijke verhaal bijdraagt aan het herschrijven van een gezamenlijke (queer)geschiedenis.

Het originele theaterstuk Equus (1973), dat als inspiratie dient, is een fictief psychoanalytisch stuk dat zich afspeelt in een provinciale plaats in Engeland. Een staljongen in zijn tienerjaren heeft een misdaad begaan; zes paarden zijn door hem blind gemaakt. Het stuk is mogelijk geïnspireerd door een bekende zaak van Freud, waarbij een paardenfobie symbool staat voor onderdrukte seksualiteit.

De installatie, gecreëerd door kunstenaar Bernardo Zanotta en gemaakt in samenwerking met Friese deelnemers, brengt het stuk uit ’73 opnieuw tot leven in een Friese context en is als installatie te beleven in expositieruimte H47 in Leeuwarden.

THE PRIVATE EYE: THE PUBLIC EAR
21 augustus – 12 september
Kunstinitiatief VHDG
Kunstruimte H47 – Haniasteeg 47 – Leeuwarden

 

Over Bernardo Zanotta en het maakproces:

Bernardo Zanotta (1996) is een Braziliaans filmmaker, beeldend kunstenaar en schrijver. Zijn films zijn internationaal vertoond, en geprezen op manifestaties als Locarno Filmfestival, Queer Lisboa en Vilnius Film Festival. Zanotta heeft een Bachelor in Moving Image behaald bij de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, waar hij recentelijk ook een research fellowship deed.

Gedurende het maakproces van THE PRIVATE EYE: THE PUBLIC EAR verbleef Zanotta in de artist residency van VHDG in het Haniahof in Leeuwarden, maar deed hij in tijden van de corona-lockdown ook veel online research. Hij bezocht locaties – stal, manege, boerderij – en maakte kennis met Friezen uit de queercommunity. Ook nam het werk steeds nieuwe vormen aan; van een workshopserie tot theaterstuk, tot kortfilm en videoinstallatie. Uiteindelijk, schrijft Zanotta, ‘werd het dit alles ineen’.  

Hoewel het originele Equus gesitueerd is in een provinciaal stadje in Engeland, had het volgens Zanotta elke provinciale plaats als decor kunnen hebben. ‘Het getuigt van een universeel soort idylle van geïsoleerde plekken en toont wat het betekent om op zo’n plek op te groeien als queer persoon.’ Leeuwarden, met zijn afgelegen ligging in Nederland, was voor Zanotta al gauw niet slechts decor of verblijfplaats meer, maar werd een natuurlijk onderdeel van het werk.