VHDG presenteert: Bouke Groen, Natalia Papaeva, Isabel Marcos en Sil Krol tijdens SURVIVAL 17. in Wrocław, Polen

VHDG presenteert vier Nederlandse kunstenaars tijdens de 17de editie van SURVIVAL Art Review in Wrocław, Polen, een groepstentoonstelling die plaatsvindt van 28 juni t/m 2 juli. Op uitnodiging van curator Arda van Tiggelen maken Bouke Groen, Natalia Papaeva, Isabel Marcos and Sil Krol elk een nieuw, site-specifiek werk voor de bijzondere locatie in Wrocław: een leegstaand ziekenhuis gebouw, het voormalig Joods ziekenhuis aan ul. Wiśniowa 36 in Wrocław, Polen.

Art Transparent
In 2017 ontmoetten kunstinitiatief Art Transparent uit de Poolse stad Wroclaw en Stichting VHDG elkaar. Tijdens een bijeenkomst van Tandem, een organisatie die Europese samenwerkingen stimuleert, ontdekten de organisaties een gedeelde mentaliteit en werkwijze. Wat VHDG in Leeuwarden doet, doet Art Transparent in Wrocław: een podium bieden aan jonge kunstenaars en hedendaagse kunst onverwachts laten opduiken in de publieke ruimte. Met een klein, professioneel team organiseert Art Transparent tentoonstellingen in hun galerie Mieszkanie Gepperta en spannende, sociaal geëngageerde projecten. Sinds 2005 organiseren ze jaarlijks een bijzondere tentoonstelling: SURVIVAL Art Review. Dit jaar doet VHDG met vier Nederlandse kunstenaars mee aan de 17e editie van SURVIVAL.

SURVIVAL Art Review
Ieder jaar wordt een ander leegstaand pand in Wrocław vijf dagen lang omgetoverd tot een grote tentoonstelling. Jonge kunstenaars uit Polen en het buitenland maken nieuwe site-specifieke werken speciaal voor de locatie. Na de bijzondere locaties van de afgelopen jaren, zoals een politiebureau en een bank, is het dit jaar de beurt aan een gebouw met een beladen geschiedenis: het voormalig Joodse ziekenhuis. De geselecteerde kunstenaars maken werk rond het thema concealed, dat verwijst naar datgene wat onder het oppervlakte ligt of aan het oog onttrokken is. Andere interpretaties van het thema beschrijven de curatoren als: “In medicine, “concealment” may refer to shielding a patient from the diagnosis. It can also refer to non-obvious phenomena which for various reasons have not yet been covered by conventional knowledge, e.g. statistics.” Andere thema’s die een rol spelen in de tentoonstelling zijn stadsvernieuwing en hoe sinds 1989 in Polen omgegaan wordt met historisch erfgoed, vooral beladen gebouwen zoals dit ziekenhuisgebouw.

Met SURVIVAL brengt Art Transparent hedendaagse kunst buiten de muren van galerie en museum en daagt kunstenaars uit om de interactie met de urban jungle aan te gaan. SURVIVAL vraagt geen entree aan bezoekers, hierdoor wordt hedendaagse kunst toegankelijk gemaakt voor een publiek dat daar normaal gesproken niet mee in aanraking komt. Ook behoort het leegstaande gebouw, dat tot dan toe gesloten was voor publiek, gedurende de vijfdaagse tentoonstelling ineens tot de publieke ruimte. SURVIVAL is één van de grootste kunstevenementen in Polen, aan de 16e editie in 2018 deden maar liefst 80 kunstenaars mee uit alle disciplines. Met de verassende combinatie van geëngageerde site-specifieke kunst van jonge makers, die gepresenteerd wordt op een bijzondere locatie met de uitnodigende sfeer van een festival, trekt SURVIVAL jaarlijks duizenden bezoekers.

Curator

Curator Arda van Tiggelen, sinds 2017 betrokken bij VHDG, treed op als gastcurator. Ze werkt samen met het team curatoren van Art Transparent: Michał Bieniek, Anna Kołodziejczyk, Ewa Pluta, Daniel Brożek, Malgorzata Misniakiewicz. Van Tiggelen heeft vier Nederlandse kunstenaars geselecteerd om mee te doen met SURVIVAL die elk een heel eigen werkwijze en blik hebben. De curator heeft hen gevraagd om ontastbare of verborgen eigenschappen van het gebouw als uitgangspunt te nemen, in verband met het concealed thema.

Kunstenaars

Natalia Papaeva

Natalia Papaeva (1989) studeerde in 2018 af aan de KABK in Den Haag met het videowerk Yokhor, waar ze prompt twee prijzen mee won: beste afstudeerwerk van haar afdeling Interactive/Media/Design en de TENT Academy Award. Van Tiggelen, onder de indruk van de intensiteit en rauwheid van Papaeva’s werk, nodigde Papaeva uit om een performance te maken in reactie op de ziekenhuiscontext. Tijdens een korte residency in Wrocław in april 2019 voerde Papaeva een performance uit in het gebouw zelf, waarin eenzaamheid en vervreemding een grote rol spelen. In het werk verbind ze the thema concealed met een eenzame, naar binnen gekeerde emotionele staat, die onzichtbaar is voor anderen. De performance werd gefilmd en wordt tijdens SURVIVAL gepresenteerd worden als videowerk.

Leeuwarder kunstenaar Bouke Groen (1981) maakt bijzondere geluidskunstwerken. In 2018 presenteerde VHDG zijn geluidsinstallatie Tune in winkelcentrum Zaailand in Leeuwarden. Voor het programmaonderdeel Sound Art Forum van SURVIVAL vertaalt Groen de verborgen of onopvallende akoestische karakter van de architectuur naar een menselijk geluid. Gebaseerd op geluidsscans van specifieke ruimtes in het gebouw, componeert hij samen met Renske de Boer de muzikale composities die tijdens de tentoonstelling live gezongen zullen worden door het Kameralny Chór Politechniki Wrocławskiej koor uit Wrocław.

Renske de Boer (1989) is componist, zangers en is o.a. leadzanger en oprichtster van de band Mr Wallace. Ze studeerde Jazz  aan het Prins Claus Conservatorium met onder andere: Francien van Tuinen, Floor van Zutphen, Renske Taminiau, Ruben Hein, Marjorie Barnes and JD Walter.

Bouke Groen

Isabel Marcos

Van Tiggelen selecteerde kunstenaar Isabel Marcos (1986) vanwege haar heldere, conceptuele installaties waarin architectuur een grote rol speelt. Haar vroegere carriere als architect is van invloed op haar beeldend werk, waarin ze de relatie tussen architectuur en het menselijk lichaam en maatschappelijke en sociale kwesties onderzoekt (zoals in het werk Horizontal Property). Marcos heeft een bedachtzame aanpak die gebaseerd is op theoretisch onderzoek. De publicaties X-Ray Architecture van academica Beatriz Colomina en Seven Walks from the Office for Soft Architecture geschreven door dichter Lisa Roberts, zijn belangrijke inspiraties voor Soft rooms, de installatie die ze maakt in één van de operatiekamers. Soft rooms transformeert de koude, functionele inrichting van het ziekenhuis tot een speculatieve ruimte die juist associaties met zachtheid oproept. Met het begrip zachtheid, en het gebruik van textiel in de installatie, verwijst Marcos naar de geschiedenis van feministische kunst.

Sil Krol (1986) bewees in 2018 met zijn tentoonstelling Attention: how we see public space dat hij ons met zijn minimalistische, humoristische werken op subtiele wijze aanzet tot een andere blik op de openbare ruimte. Van Tiggelen nodigde hem uit om het overgangsgebied te onderzoeken dat ontstaat tijdens SURVIVAL: normaal gesproken is het ziekenhuisterrein afgesloten en bewaakt, maar voor de vijf dagen dat de tentoonstelling duurt is het ineens publieke ruimte. Krol gaat sculpturen maken in de open lucht op het omringende terrein. Zijn tijdelijke interventies zijn vaak zo vermomd of gecamoufleerd dat het net lijkt of ze er permanent thuishoren. Ook op SURVIVAL zal Sil Krol de kijker verrassen met een op locatie gemaakt werk dat opgaat in zijn omgeving.

SIl Krol

Locatiebezoek, voormalig Joods ziekenhuis Wroclaw, Polen

Foto’s: Anna Pomichowska